+31 6 47 258 321 info@ficino.nl

Vandaag heb ik weer een thuiswerkdag. Het regent buiten en, hoewel het veel beter gaat dan gisteren, ook in mijn hoofd. Dus ik trek lekker een vestje aan, pak thee in mijn favoriete mok, en ga er eens lekker voor zitten. En zoals webinar-buddy Ricky vanochtend zei, ik kan de PMDD wel veel beter handelen dan een jaar geleden. Ben veel meer in control, en veerkrachtiger. Maar goed, deze blog is er niet (alleen) voor mij, wel vooral voor jou!

Hoe richt jij je ideale thuiswerkdag in? Bij deze vijf tips!

  1. Bedenk de dag ervoor of ‘s ochtends eerst wat je wil doen. Maak je to do lijst niet te lang! Zet er maximaal 3 echt belangrijke (niet alleen urgente) dingen op die jou (of jouw bedrijf, jouw carriere) vandaag verder brengen. Is het een eitje om die drie gedaan te krijgen, dan begin je aan de volgende drie. Maar meestal komen er dingen genoeg tussen, en kun je zo gemakkelijker trots zijn dat je het HELE lijstje hebt afgevinkt!

 

  1. Kom in de flow. Zoals ik hierboven beschreef, maak er een ritueeltje van. Pak je favoriete drankje, zoek een fijne plek, steek een kaarsje aan en haal rustig adem. Als je dit altijd doet als je thuiswerkt, zul je zien dat het je in een fijne werk-mood brengt en dat je dan gefocust aan de gang gaat.

 

  1. Zorg voor voldoende pauze. Juist ook thuis is het gemakkelijk om lang te blijven zitten. Bekijk je dag dus van tevoren en bedenk hoe je kan pauzeren. Die pauzes zijn ideaal om te koppelen aan het ophangen van een wasje, vast even groente snijden voor het avondeten, of het maken van een wandelingetje gecombineerd met wat telefoontjes. Voor mij is het ophalen van de kinderen van school zometeen een logisch pauzemoment.

 

  1. Zorg dat je apparatuur in orde is. Vanmorgen had ik een leuke meeting voor een opdrachtgever waarbij MS Teams mijn camera niet zag achter Citrix, en daarna ook niet meer rechtstreeks. Zwaar irritant. Nu weet ik dat het niet aan mijn camera lag, want even daarvoor werkte Zoom prima, dus Citrix zal de Teams-link gecorrumpeerd hebben denk ik (hallo helpdesk). Dus wat ik wil zeggen: zorg dat jouw spullen werken en dat zoiets niet te vaak gebeurt, en als het gebeurt, dat het dan niet aan jou ligt. Maak gebruik van de spullen die je van je werk/opdrachten in bruikleen krijgt of kan krijgen maar nog niet hebt. Daar zit (vaak) een strategie achter zodat alles lekker samenwerkt.

 

  1. Rond je werkdag goed af. Het is natuurlijk heerlijk dat je niet in de file hoeft. Maar haal op z’n minst een aantal keer diep adem. Bereid je volgende werkdag voor met een planning en een to do lijstje. Als je moe bent, stop dan zeker op tijd en rust even uit voordat je aan het avondspitsuur begint. Visualiseer hoe je dadelijk weer contact maakt met je gezin en welke gemoedstoestand je meeneemt in die ruimte. Spread           some joy! En laat je werk lekker los. Misschien doe je vanavond nog wat, en zo niet, dan weet je waar je morgen aan toe bent en doe je wat fijns voor jezelf.

 

Fijne avond!

Meld je aan voor mijn email-lijst!

Je krijgt dan toegang tot de goodie-pagina voor wereldverbeteraars, met directe Zoom-links voor mijn wekelijkse, gratis online workshop, praktische downloads en meer :)

Bedankt voor je aanmelding!