+31647258321 info@ficino.nl

Ik herinner mezelf er een paar keer per dag aan. En afhankelijk van hoe de dag loopt, en eigenlijk vooral van mijn cyclus en mijn slaap, lukt het prima of voor geen meter. PMS wordt erger door stress, kan ik je weer uit eigen ervaring vertellen. Ik had het redelijk onder controle, maar deze Corona-situatie is zo bizar en onvoorspelbaar. En dan heb je soms een dag dat het mooi weer is en de kids lekker naar buiten kunnen, je niet om de haverklap gebeld wordt en je dus ook een uur geconcentreerd hebt kunnen werken, en dat je je doelen helder hebt. Maar jij hebt er vast ook dagen tussen zitten dat je het somber inziet, dat je slecht geslapen hebt, dat je bang bent voor je oudere familieleden en de wereld an sich, je je misschien zorgen maakt over je inkomen en dat je lontje naar je kinderen toe ineens iets te kort is. Hoe kom je dan weer bij die flexibele mindset? Die we allemaal kunnen gebruiken om deze hectische tijd goed door te komen?

 

Geef jezelf een time out

Als je er echt even doorheen zit, probeer je dan even terug te trekken van je gezin. Zet de kids achter een filmpje, schakel je partner in, of laat ze bellen met je ouders. Neem 10 of 20 minuten voor jezelf voordat je alleen nog maar kan snauwen of schreeuwen. Je geeft een humeurig kind misschien ook wel eens een time out, die mag je zelf ook nemen. Communiceer dat je even rust nodig hebt en wanneer je er weer bent. En begin dan met in- en uitademen.

 

Zet een kleine stap op de emotionele ladder

Deze oefening is gebaseerd op het werk van Abraham Hicks. Je emoties kun je plotten op een ladder, met treden van euforie, via passievol, enthousiast / gelukkig, geloof, optimisme, hoop, tevredenheid, sleur, verveling, pessimisme, frustratie, teleurstelling, twijfel, zorgen, moedeloosheid, boosheid, woede, schulig voelen / onzekerheid / waardeloosheid naar verdriet / machteloosheid / hopeloosheid.

 

Je kan je eigen ladder maken met circa 20 woorden die bij jou passen. Wat je hiermee kan doen is bijvoorbeeld aanwijzen op de ladder hoe je je nu voelt. Schrijf een paar gedachten op die daarbij horen. Wat nu als je die gedachten 1 stapje hoger op de ladder zet? Dus bijvoorbeeld van pessimisme naar verveling? Van “Corona zal nog wel heel lang duren” naar “De dagen lijken allemaal zo op elkaar nu”? Probeer zo een aantal gedachten om te schrijven en lees ze dan goed door. Helpt dat?

 

Je kan niet in een keer van stapje 15 (twijfel) naar stap 4 (geloof in dat het beter wordt) switchen. Maar je kan wel een of twee treden omhoog. Door een schrijfoefening, een fijne geleide meditatie, even met een vriendin appen, kun je je humeur ter plekke wat opvijzelen. Geloof in die flexibiliteit van je humeur!

 

Planning

Maak, als je iets milder gestemd bent, een lijstje voor de rest van de dag. Als je durft voor de week, of een ritme voor tot en met 28 april. Een planninkje waarin aandacht voor ontladen en opladen van jouw batterij zit. Zet een wekker voor je bedtijd vanavond, en hou je eraan. Communiceer duidelijk aan je gezin hoe jullie de tijd samen gezellig door kunnen komen. Vraag na en schrijf op wat jij en de anderen daarin nodig hebben. Zorg dat dat regelmatig terugkomt in het ritme. Of maak elke avond een lijstje van 3 to do’s voor de volgende dag. Wat moet echt morgen? En wat kan later of gedelegeerd?

 

Reset

Deze tijd biedt, als je mindset flexibel is, ook mogelijkheden. Leer je kinderen onderhand eens de vaatwasser inladen, of hun eigen was opvouwen en opbergen. Nu heb je daar misschien meer tijd voor, en na de Corona-slow down heb je er wat aan (en zij hun hele leven). Je komt met meer intentie buiten, kiest een niet te druk tijdstip, en merkt dat iedere dag minstens een half uur toch wel heel fijn is bij al dat binnen zitten voor thuiswerk en thuisschool. Ook iets om na Corona te blijven doen! Zie het dus als een enorme resetbutton. Een heel cru-e, maar dit is echt een tijd om jezelf op nieuw uit te vinden. Een vaste thuiswerkdag iedere week (en dan een waarop je kinderen naar school zijn, lekker rustig) moet na Corona ook makkelijker te regelen zijn. En zo voorts. Steek de peilstok er in: wat gaat nu goed, wat gaat minder goed, waar wil je meer van? Bouw aan een mooie nieuwe toekomst, waarin al die extra vogels die je nu buiten hoort, er ook blijven. Het is lente! Niet alleen van 2020 maar ook van een verbeterde jij. Geen dertigers (of net veertigers)dilemma, maar lente. Met een beetje mazzel wordt je wel 110.